zondag 7 juni 2015

The finish line

Bijzonder om aan het eind van deze periode terug te kijken op de verrichtingen van ons DOT. Vooral omdat ik mij realiseer dat we elkaar begin februari voor het eerst ontmoetten en als DOT startten. Nu vijf maanden later sluiten we de minor Leren en ICT af en stopt in die zin ook ons DOT. Wat ik mooi vind is dat we een product achterlaten dat een bijdrage kan leveren om docenten net over de drempel te trekken om ICT binnen de onderwijspraktijk toe te passen.

De kracht van ons DOT vond ik de no nonsense mentaliteit: we wilden een goed product op een effectieve manier. De agenda's waren bij alle DOT leden al goed gevuld met studie en werk: een goede reden om met het online samenwerken te oefenen. Ik vond Google Hangouts een erg handig en praktisch medium. Snel en makkelijk in gebruik. In combinatie met WhatsApp een sterke combi.

De kracht van ons DOT was dat we elkaar in onze kwaliteiten goed aanvulden. Dit kwam bij de eerste contactdag al naar voren: we kwamen snel tot een plan en een taakverdeling. Bij de pilotopdracht hebben we redelijk zelfstandig de taken uitgevoerd: contact via WhatsApp en Dropbox voor het bewerken van documenten.
Hangouts kwam daar later bij: de Pecha Kucha hebben we tijdens een Hangouts sessie in grondlijnen in elkaar gezet. Een week later kon deze via Hangouts worden afgelakt en worden gepresenteerd in real life.

Met het project voorstel en het project hebben we veel gebruik gemaakt van Hangouts. Op de contactdag in Zwolle het project in grote lijnen uitgezet en een start gemaakt met de bouw van de website. Met een resultaat waar ik erg tevreden over ben.
Het mooie van het DOT vind ik dat we door gebruik te maken van de feedback naar aanleiding van onze presentatie een mooie follow-up konden bedenken wat ons eindproduct tot een compleet product maakt.
Als DOT hebben we een product afgeleverd wat een bijdrage kan leveren om docenten net dat duwtje te geven om ICT in het onderwijs te gaan toepassen. Niet omdat het om ICT gaat, maar om de vele mogelijkheden die ICT biedt om binnen het onderwijs te differentiëren en leerlingen op een persoonlijke wijze keuze en verdiepings stof aan te beiden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten