zaterdag 28 maart 2015

Zevende week 28 maart 2015



Ik wil beginnen met een afbeelding van Robert Gonsalves, waar ik binnen mijn lessen godsdienst levensbeschouwing vaak gebruik van maak. In samenwerken en ontwikkelen van ideeën is wat je op het eerste gezicht ziet niet altijd de hele werkelijkheid. Het vraagt af en toe even terugtrekken, beschouwen van een afstand om vervolgens een meer compleet beeld te zien en dingen te ontdekken waar je je nog niet van bewust was. 

Afgelopen week hebben we een poging gedaan om via Google Hangouts elkaar te ontmoeten. De oorspronkelijke afspraak van maandag  kon niet doorgaan: er was bij een van de DOT-ters een kink in de kabel gekomen. De volgende dag in de avond een tweede poging, lukte uiteindelijk niet om met z'n drieën elkaar te ontmoeten. Via de App van de groep verdere werkafspraken gemaakt. De app Eduapp wordt toegevoegd en er is een workshop in de maak. De Pecha Kucha wordt voorgekookt en komt 11 april uit in de steigers.

De Eindopdracht wordt een website waar docenten praktisch easy-to-use programma's voor het onderwijs kunnen downloaden inclusief een workshop/ instructie zodat ze het in de praktijk kunnen toepassen. De insteek is gratis programma's die eenvoudig en direct toepasbaar zijn in de onderwijspraktijk en iets toevoegen aan het niveau van onderwijs. Een eerste opzet van de website is al gereed. 

Afgelopen maandag viel het tentamen op de digitale mat, daar wordt individueel hard aan gewerkt.
Voor komende maandag is er een afspraak via Hangouts om elkaar te treffen en de puntjes op de I te zetten.

Ik zag de reactie van Rina op onze blog en wil een eerste voorschot doen om vanuit de theorie naar ons product te kijken. Goed om dit maandag in Hangouts nog even te bespreken.




Vanuit TPACK kijkend naar het product wat we voor ogen hebben wil ik de 7 categorieën langsgaan.

TK: Wie kiezen ervoor om niet-complexe tools aan te bieden. die voor gebruikers van een computer geen problemen opleveren. De insteek is wat TK betreft basale computerkennis.

PK: De tooltjes die we aanbieden staan los van de pedagogische en didactische inhoud en bij het gebruiken van tools is de veronderstelling dat de tools ondersteunend zijn aan het leerproces met differentiaties, wat de docent voor ogen heeft.

CK: De tools ondersteunen de overdracht van de kennis die de docent wil overdragen en vragen, niet meer dan anders, goede doordenking van de te bereiken doelen en geven mogelijkheid tot differentiatie.

PCK: De programma's kunnen ondersteuning bieden bij het inzetten van meer gedifferentieerde werkvormen die aansluiten bij het opgebouwde en in ontwikkeling zijnde les-arsenaal van de docent.

TCK: Het mooie van Screencast en EdPuzzle is dat het als een schil om vele tools toegepast kan worden. Het geeft de docent een mooi overaal toepassing war de verschillende gebruikte toepassingen een plaats in kunnen krijgen

TPK: Als docenten bewust bezig zijn of willen gaan met het toepassen van ICT binnen het onderwijs geven deze tools een praktisch en eenvoudig middel om de beschikbare en bekende tooltjes aan te bieden aan de leerlingen. Zowel voor zowel met ICT startende 

TPACK: De tools die wij willen aanbieden verlagen de drempel voor docenten om ICT in te zetten in hun onderwijspraktijk en stimuleren het inzetten van ICT in hun lessen.


Voor komende maandag in Hangouts TPACK en de reactie van Rina bespreken. 







2 opmerkingen:

  1. Beste DOT,

    Dank voor de koppeling van jullie ontwerp aan TPACK. Ik denk dat het principe van laagdrempeligheid en stimulans een succesvolle mix is om (een start met) ICT praktisch de klas in te krijgen. Neem daarom in jullie evaluatie ook expliciet op of betrokkenen dit ook zo ervaren hebben. Citeer een aantal reacties bijvoorbeeld.

    Het zette me verder aan het denken welke actuele visies en bronnen voor jullie mogelijk nog meer relevant kunnen zijn. Daarbij kwam ik op het Trendrapport 2014-15 van Kennisnet. Deze staat inmiddels ook op het forum bij ICT Café (trends...). http://innovatie.kennisnet.nl/wp-content/uploads/trendrapport/Trendrapport.pdf

    Zien jullie het als een relevante bron voor aanscherping op jullie ontwerp en aanvullende verantwoording? Ik dacht zelf bijvoorbeeld aan deel 2, dat je jullie ontwerp expliciteert naar gebruiksmogelijkheden ook op andere scholen. Dit vanuit de samenwerking met omgeving (concreet voorbeeld, gastles/workshop) en bijdrage aan doelmatigheid (scheelt andere scholen tijdsinvestering als ze met bestaand materiaal vrijwel direct zelf aan de slag kunnen).

    En in deel 3 staat in de inleiding mooi weergegeven het belang van de nadruk op relevantie en effectieve impact. Ook dus in dit deel wellicht sprekende input voor de structuur en opbouw van jullie stuk (waarbij ik dus niet twijfel aan jullie inhoudelijke niveau hiervan ;-)). Het kan een stuk voor anderen herkenbaarder geschreven maken door aan te sluiten op bestaande terminologie.Denk bovendien nog even aan de kracht van jullie insteek, vanuit deel 4 van het rapport: in hoeverre dekt jullie insteek (bestaande tools om audio-visueel materiaal mee te maken) het ict fundament af. Ik denk namelijk dat je met jullie insteek en uitvoering (en evaluatie hierop) prachtig kunt laten zien dat innovatie met ict heel goed mogelijk is met bestaande ict middelen.

    Veel succes en tot de volgende blog!
    Hartelijke groet,
    Rina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Jongens,

    Mooi om te lezen hoe jullie aa de slag zijn gegaan. Ben erg benieuwd hoe jullie screen-o-matic idee op de scholen omarmd zal worden. Het zou mooi zijn als het als een olievlek gaat werken zodat docenten het zelf ook gaan gebruiken. Ik probeerde te klikken op de linkjes in jullie linoit, maar ja, dat kan lang duren als het een screendump is ;-(

    Verder ben ik blij dat jullie me gewezen op de i in TEAM - ik denk dat het goed is om diegenen die in teams altijd het hoogste woord voeren er op te wijzen dat die i niet standaard zichtbaar is.

    Ik ben benieuwd waar jullie nu inhoudelijk staan: wat wordt de inhoud van de workshop, hoe gaan jullie die uitvoeren, voor wie enz. Denk ook aan de manier waarop je hierbij zelf ICT interactief in kan zetten.

    Succes!

    Meester Jan

    BeantwoordenVerwijderen